Stageweek vier

6 oktober 2019 - Tamale, Ghana

Goedemiddag, (dit leren wij onze collega’s tijdens stage, ze hebben vooral veel moeite met de g uitspreken😉)

Weer een week voorbij. Veel gedaan, veel gebeurd en dus veel te schrijven. Helemaal leuk! Ik (Erica) ben deze week weer op de labourward geweest. Het was een week met twee gezichten. Maandag en dinsdag waren heel erg rustig en heb ik naar mijn idee bijna niks gedaan… wel voor het eerst een infuusje geprikt en dat ging nog goed ook. Woensdag heb ik mijn allereerste keizersnee gezien. Wat is dat bijzonder zeg! Ik begeleidde de vrouw naar de operatiekamer waar ze op een krakkemikkig bed werd neergelegd, maar het is een bed, dus het werkt. Ik mocht helpen met het klaarleggen van de steriele spullen, al is dit toch minder steriel dat ik zou hopen. De deur van de operatiekamer ging namelijk nog wel 10x open voordat de operatie echt begon, dus echt steriel is het dan naar mijn idee niet meer. De dokter was er en het ging beginnen! Door de anesthesist werd er een ruggenprik gezet en daarna werd de buik opengesneden, wat heel netjes ging. De verdere lagen werden met grof geweld opengetrokken, of zo vond ik het eruit zien. Daarna kwamen ze aan bij de baarmoeder en sneden ze die voorzichtig open. Na even voelen en trekken, werd er een gezond meisje geboren. Heel bijzonder! Vervolgens moest alles weer gehecht worden, daar doen ze zo een uur over. Tijdens het hechten werd de arts nog gebeld en hij nam natuurlijk die telefoon gewoon op. Twee dingen tegelijkertijd doen kan hier gewoon. Toen de operatie klaar was, ging ik weer terug naar de afdeling. Nou daar was het dikke chaos! Twee vrouwen hadden bedacht om tegelijkertijd te gaan bevallen. Dat was dus even een druk momentje, heerlijk wel. Beter dan die dagen niks doen. Al kan ik als studentje niet heel veel doen tijdens een bevalling, want de verloskundigen helpen bij de bevalling en ik voel me er ook niet bekwaam voor om het te doen, heb er nooit voor geleerd. Wel heb ik een baby’tje aangekleed, zo schattig. Donderdag heb ik een tweede keizersnee gezien en was er weer veel chaos op de afdeling, omdat er eigenlijk wel iets van zes vrouwen moesten bevallen, maar er plek is voor drie vrouwen. De rest werd gewoon op een matras op de grond gelegd… Ik merkte deze dag heel erg dat ik veel zou moeten doen, omdat het zo druk was, maar bij navraag zeiden ze allemaal dat ik niks kon doen. Nou mijn Nederlandse karakter vind dat helemaal niet fijn en wil het liefst zo hard mogelijk werken… Ik ben daarom vrijdag ook een dagje thuis gebleven om emotioneel even tot rust te komen en niet weer het gevoel te krijgen dat ik hard wil werken, maar niet hard mag/kan werken. Dit was echt even goed en zo kan ik er weer tegenaan komende week.

Allemaal kleine kinderen, baby’s, veel moeders en collega’s. Ik (Joëlle) heb deze week stage gelopen op de RCH. Dit is het beste te vergelijken met een consultatiebureau. Maandag begon ik met het wegen van baby’s en kleine kinderen. Dit wordt toch wel echt anders gedaan dan in Nederland. Aan het plafond hangt een soort haak met een touw, waaraan een weegschaal wordt gehangen. De kinderen worden uitgekleed en in een soort zak aan de weegschaal gehangen. Daarna wordt het gewicht afgelezen en opgeschreven. Iedere keer hoopte ik dat die kinderen goed in de zak zouden blijven hangen en niet op de grond zouden vallen. Wonder boven wonder ging dit iedere keer goed. Nadat ik het wegen wel gezien had, heb ik mijn eerste vaccinaties gegeven aan kinderen van 2-9 maanden oud. Eerst vonden de kinderen een blanke toch wel heel interessant, maar zodra ik de vaccinaties had gegeven vonden ze me echt niet meer zo leuk. Na een dagje vol huilende kinderen, stonden de dinsdag, woensdag en donderdag in het teken van zwangere vrouwen. Naast het vaccineren van deze moeders heb ik HIV- testen gedaan. Bij de HIV- testen heb ik geleerd hoe je voor en na de test de moeders informeert en begeleid. Deze drie dagen heb ik veel zelfstandig gewerkt. Collega’s gaven aan dat ik het wel kon en dat ze daarom even de stad in gingen om wat te kopen. Ik merkte dat ik het fijn vond om zelfstandig te werken. Dit omdat niemand op je neus kijkt en je eigen gang kan gaan. Ook voelde ik me bekwaam genoeg om de handelingen uit te voeren. Soms merkte ik wel dat de taalbarrière daar lekker tussen kwam en moest ik opzoek naar iemand die voor mij kon vertalen zodat de moeder het ook zou snappen. En anders probeerde ik zoveel mogelijk met mijn handen en voeten duidelijk te maken wat ik bedoelde. Vrijdag stond weer in het teken van baby’s en kleine kinderen. Nu heb ik zelfs baby’s van nog geen dag oud mogen vaccineren! Heel spannend! Het was druk en dus werd er verwacht dat ik hard door zou werken. Voor ik het wist waren we klaar met de dienst. Wat is het fijn om gewoon weer een keer te moeten doorwerken! Omdat iedereen hard gewerkt had mocht ik om 12 uur naar huis want het werk was klaar.

En toen werd het weekend! Zaterdag, dit keer geen wasdag! Een gedeelte was al gedaan op vrijdag en de rest hebben we laten doen door de wasvrouw. Het plan was om lekker de toerist uit te gaan hangen in de stad. Zonnebrandje, regenjasje, water en de camera in onze rugtas en gaan. Eenmaal in de stad vroegen we ons af waar we eigenlijk aan begonnen waren. Zoveel mensen, verkeer, chaos en indrukken. We zijn maar gewoon gaan lopen en kwamen al snel op de markt uit. Denk aan super smalle straatjes vol met dode koeienkoppen, gebakken vis, granen, zaden, kleding, kleuren, stoffen en vooral heel veel mensen. Je zou denken dat je daar heel veel foto’s kan maken! Helaas voelde we ons niet heel erg op ons gemak om dat te doen. Als drie blanke dames val je daar al heel erg op. Daarbij willen we niet de rijke westerling uithangen, want dat trek je nog veel meer bekijks. Dus hebben we met onze mobieltjes hier en daar wat foto’s gemaakt. Wel hebben we een mega mooie stof gekocht op de markt! Toen we uiteindelijk de uitgang van de markt gevonden hadden, besloten we om maar een drankje te gaan doen. Koffie??! Nee.. Stukje taart??! Nee… Broodje hagelslag dan??! Nee… een flesje gare lemon Fanta. Nadat we waren bijgekomen van alles wat we hadden gezien, zijn we naar de Art Market gegaan. Hier hebben we wel foto’s gemaakt met de camera en konden we de kleuren van Afrika mooi op beeld krijgen. Beide hebben we een Ghanees spel gekocht, genaamd Oware (of ook wel balletje- balletje voor de Barneveldse lezers). Inmiddels was het 14.00 en bedachten we dat we maar moesten gaan lunchen. Omdat de pizza van twee weken terug zo goed bevallen was, besloten we om weer naar dat restaurant te gaan. Pas om 16.30 waren we weer terug in Gurugu en plofte we neer op de bank. Later op de avond speelden we nog verschillende spelletjes en keken we een film. Kortom een heel fijne dag.

Zondag, rustdag! Of nee… toch niet. We besloten om een kerkdienst in Tamale bij te wonen. Toen we op de weg stonden hoorde we al veel gezang en muziek. De hele kerk zat al vol en we waren niet eens te laat. Door een vriendelijke vrouw werden we de kerk ingebracht en kregen we vooraan onze plekken toegewezen. Dit alles gebeurde terwijl de gemeente een soort van polonaise door de kerk liep. Schitterend toch? Dansen en zingen kunnen ze als de beste! Dit hebben we vastgelegd, zie video. Natuurlijk moesten wij ons ook even voorstellen voor de gemeente en werden we heel hartelijk welkom geheten. De eerste drie kwartier werd er gezongen en gedanst waarna er een korte preek werd gehouden. Wij dachten dat de kerkdienst na anderhalf uur toch wel bijna klaar zou zijn. Nope… Met hulp van verschillende worship leaders werd er gezongen en gedanst. Het volume ging steeds harder en de dienst werd steeds langer. Na meer dan drie uur onze ogen uitgekeken te hebben waren we enigszins blij dat we naar huis mochten. Maar niet voordat de halve kerk je de hand wilde schudden. Thuis gekomen hebben we heerlijke pannenkoeken met kaas en spek op! Jummie 😊

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen maar we genieten enorm van jullie reacties! Voor meer foto’s gedurende de week kun je ons volgen op onze Instagrampagina: ganaarghana. Mocht je geen Instagram hebben niet getreurd, speciaal voor jullie nog een paar wist-je-datjes:

Wist je dat:
-          Je al het afval zomaar op de grond mag gooien?
-          Afrikanen hun tanden poetsen met takjes uit de tandenborstelboom?
-          Onze kleren, sokken en handdoeken op magische wijze verdwijnen? (Zouden het de geitjes kunnen zijn?)
-          We elke avond het spel Zweeds pesten spelen?

Keizersnee selfie met de operatieassistentSelfiiie!Serieus werk die HIV-testen

De chaos van Tamale van bovenafOp de markt, even een rustig gedeelteZaden, granen en maisVeel kleuren en veel souvenirsVeel kleurenBeeldjes en sieradenVerf-de-kalebas-winkelGeverfde kalebasSouvenirsOware game en het mooie stofjeGroenGroenerGroenstHoe komen we over die plas?De geit is normaler dan wij

1. Karin:
    6 oktober 2019
    Wat een mooie verhalen, belevenissen en foto’s! Zo geweldig en herkenbaar ook. Baby’s wegen aan een soort fruitweegschaal 😀
    Geniet v alles wat op jullie pad komt!!
  2. Jorieke:
    6 oktober 2019
    Wat een heerlijke verhalen!! Lekker blijven schrijven, kunnen we de Nederlandse regen even vergeten;-)
  3. Lisette:
    6 oktober 2019
    Ik heb alweer genoten van jullie verhalen!! Echte helden vind ik jullie. Een heel mooie week gewenst 😘
  4. Susan:
    6 oktober 2019
    Wat gaat de tijd snel. Ik ben benieuwd hoe groot jullie ziekenhuis is. Als de kraamafdeling wel 3 bedden telt dan vraag ik me af hoe veel bedden de rest van het ziekenhuis telt...
    En heeft het personeel allemaal een opleiding gehad of wordt de kennis ter plekke overgedragen
  5. Koos en Annemieke:
    6 oktober 2019
    Heerlijk om het weer even te lezen! Zo leuk! Zie je al helemaal je ding doen daar! Geniet!! Xxx
  6. Miny:
    6 oktober 2019
    Heerlijk verhaal en prachtige foto's. Jullie schrijven het zo beeldend. Ik zie het voor me. Liefs van mij en fijne week!
  7. Mario:
    6 oktober 2019
    Gave verhalen en foto's. Knap hoor om je zo aan te passen aan een compleet andere cultuur.
  8. Opa Kees Konijnenburg.:
    6 oktober 2019
    Jullie verslagen zijn erg leuk en mooi geschreven,geweldig!
    Wat is eigenlijk van Zweedse pesten ? En verder goed opbouwen van jullie hersensvakwerk,veel succes!
  9. Tineke:
    6 oktober 2019
    Mooie belevenissen! Die wij ook een beetje met jullie kunnen meebeleven door de verhalen en foto's: ERG leuk. Heb het fijn de komende week!
  10. Dieuwke:
    7 oktober 2019
    Ah Zweeds pesten, altijd leuk! Heerlijk om jullie verhalen te lezen! Zag op insta ook al een fiets. Jullie burgeren lekker in!
  11. Harry en Elly Greving:
    8 oktober 2019
    Wij genieten van jullie verhalen en mooie foto's.