Derde week

29 september 2019 - Tamale, Ghana

Hatsjoe (betekent: allebei heel erg verkouden),

Ik (Joëlle) heb deze week stagegelopen op de OPD. Erica was hier al voor mij geweest en hierdoor wist ik dus al waar de leukste plekken van de afdeling waren. De OPD is een soort huisartsen afdeling. Wanneer patiënten in het ziekenhuis komen, gaan ze allemaal langs de OPD. Hier worden de vitale functies gemeten, consulten gedaan en er is een behandelkamer. Nu ben ik maandag begonnen in de kamer waar de vitale functies werden gemeten en heb ik weinig anders gedaan dan cijfertjes in de computer voeren. Ik vond dit niet heel erg want ik was niet fit, lang leve de verkoudheid. Over de dinsdag vertellen we verderop. Woensdag ben ik in de behandelkamer geweest. Hier heb ik wonden verzorgd (echt van die hele vieze, grote en geïnfecteerde wonden). Ook heb ik hier mijn eerste injecties gegeven aan baby’s, kleine kinderen en volwassenen. Spontaan vonden ze me niet meer heel leuk 😉. Het leukste deel vond ik de consulting room op donderdag. Ik vond het tof om te zien hoe de arts voorlichting gaf en hoe hij moest prioriteren in verschillende casussen. De communicatie van deze arts was on point en hij legde heel veel uit. Ook heeft hij regelmatig vertaald, want de plaatselijke taal is zeker niet mijn sterkste punt. Op vrijdag ben ik weer naar de behandelkamer geweest waar ik nog viezere en grotere wonden heb verzorgd en meer injecties heb gegeven.

En ik (Erica) heb deze week heel wat bevallingen gezien, dat is toch zo bijzonder! Maandag kwam ik aan met een verwachting dat er vandaag heel wat baby’tjes geboren zouden worden, maar dat was dus zeker niet waar. Eigenlijk heb ik precies niks gedaan die dag. We waren met 10 studenten en 3 andere collega’s en dan zou je denken dat het een mega afdeling is als er zoveel personeel moet zijn, maar de grap is dat er maar 3 bedden zijn. Dat was dus echt een saai dagje, maarja de week was gelukkig langer dan alleen maandag 😉. Over dinsdag zeg ik ook nog niks. Op woensdag heb ik mijn eerste bevalling ooit gezien! Super spannend vond ik het, maar tegelijkertijd ook echt zo een gave ervaring. Het kindje lag in de stuitligging, waardoor het zeker niet de makkelijkste bevalling was. Zo pijnlijk allemaal :0 Maar ik had kippenvel op m’n armen staan toen het kindje begon te huilen nadat het geboren werd. Het leeft! Tijdens de bevallingen is er een verpleegkundige en een verloskundige die de moeder helpen. Alles zou heel steriel moeten gaan natuurlijk, maar daar zijn ze niet heel erg goed in… Steriele handschoenen worden gewoon met de blote hand gepakt, direct niet meer steriel dus. Maar om te voorkomen dat de vrouwen infecties krijgen, krijgen ze standaard na de bevalling een antibioticakuur, bizar toch. Verder moeten de vrouwen alle materialen zelf meenemen. Ze komen dan aanzetten met een blauw zeil dat ze op de behandeltafel moeten leggen zodat niet alles vies wordt. En als ze het niet bij zich hebben, worden ze eerst flink aangesproken en kunnen ze er eentje kopen bij ons op de afdeling. Als de kindjes net geboren zijn, worden ze flink warm ingepakt, mutsje op, handschoentjes aan en gewikkeld in zo ongeveer 3 doeken. Heerlijk om zo’n mini pakketje te zien. Ohja en als er meer dan 3 vrouwen zijn die moeten bevallen, geen probleem. Dan worden er gewoon matrassen op de grond gelegd. Niks is te gek daar!

Goed, nu zijn jullie natuurlijk heel benieuwd naar die dinsdag. Tijdens het ontbijten begon het keihard te regenen. Volgens goed Ghanees gebruik ga je gewoon niet naar je werk als het regent. Maar wij als Nederlanders vinden dat onzin, dus een half uurtje later stapten wij door de miezerregen richting de weg waar de een yellow-yellow zouden aanhouden. Daar stonden we dan. Geen yellow-yellow die ons mee kon nemen. Er reden er veel minder dan normaal en als ze er reden, zaten ze helemaal vol. Natuurlijk bleef het geen miezerregen, het ging over naar een stortbui. Toch maar even schuilen dan. Na een hele tijd wachten, waren we het zat en zijn we terug naar huis gegaan. Daar deed lieve Jorieke een poging tot het maken van chocolademelk, maar zonder normale melk is dat toch erg lastig 😉. De verdere dag hebben we aan school besteed. Opzich best lekker een keer niet naar stage. Als blaffende zeehondjes konden we toch niet veel beginnen. Wat waren wij verkouden zeg!

Voor het eerst hadden we een Bijbelstudie met niet alleen Christenen, maar hier waren ook drie moslims bij. Super interessant! De Bijbelstudie begon over Handelingen 1 waar het over de Heilige Geest gaat. Uiteindelijk bleek dat er veel andere vragen waren. Hoe kan Jezus ook God zijn? Hoe zit het dan met de drie eenheid? Waarom gaan we op zondag naar de kerk? Waarom bidden we zoals we bidden? Tijdens de Bijbelstudie bleek dat Moslims ook geloven in een Heilige Geest. Want de Heilige Geest heeft Maria zwanger gemaakt. Bijzonder om te merken hoe er bij iedereen kwartjes vielen. Met het beantwoorden van de vragen merkte we dat een taalbarrière toch lastig is. De antwoorden die je geeft komen er niet precies zo uit zoals je ze eigenlijk bedoelt. We zouden jullie willen vragen of jullie deze mooie mensen willen mee nemen in het gebed.

Even iets heel anders! Het eten hier… Vrijdagavond aten we een typisch Ghanese maaltijd. Genaamd TZ. Dit is een soort deegbal van maismeel in een kokend hete soep met groente die we in Nederland niet kennen, maar heel lekker is. Je eet deze soep met je rechterhand. Ja, dit is heet! Inmiddels zijn we van beginners ware professionals geworden en werken we die soep zo naar binnen. Na het eten is je rechterhand helemaal gerimpeld van het vocht, net alsof je iets te lang in bad hebt gezeten. Naast Ghanees eten, eten we stiekem best Nederlands. (Rijst)pannenkoeken, zelfgemaakte nasischijven, vers gebakken brood, nasi, lasagne en dit raad je nooit… Ze hebben hier een KFC! Na de was weer met de hand te hebben gewassen zijn we naar de KFC geweest. Feestje!! Frietjes, kip en cola. Zo maak je ons gelukkig 😊

Wat genieten we enorm van jullie reacties! We denken aan jullie. Om nog een iets beter beeld te geven van wat kleine dingen hebben we weer de wist-je-datjes:

Wist je dat:
-          Ongeveer alle uitlaatgassen in de wereld hier worden uitgestoten?
-          Mensen naar je sissen om aandacht te vragen?
-          Ze voor de bescherming bubbeltjesplastic om scooters houden?
-          We een Instagrampagina aan hebben gemaakt, zodat jullie nog meer foto’s kunnen zien? Vind ons op: ganaarghana

Treatmentroom (behandelkamer)

Poseren is ook moeilijkLekker lachen I Lekker lachen II
Dit is toch prachtig?!De weg naar de main road
Zaterdag = wasdagAlles weer schoon!
:)Babypakketje
KFC op badslippers ^^KFC!Frietjes, kip en cola
TZ etenRijstpannenkoekjesZelfgemaakte nasischijven

1. Marianne:
    29 september 2019
    Wat een verhalen weer! Ik moet zeggen dat ik mijn bestek dubbel waardeer nu ☺️ Eetsmakelijk 😋 Liefs en knuffels van hier
  2. Maria Sophia Pronk:
    29 september 2019
    ach lieve meiden, wat een moed hebben jullie! Interessante verhalen, wat een cultuur! Bewonderenswaardig zoals jullie daarmee omgaan😂! Leuk die foto’s, wat een regen! Wanneer zou dat stoppen! Hier nu voor ons doen ook veel regen! Gaan zo maar lopen met plu naar kerk! Zie uit naar de nieuwe verhalen volgende week! Geniet van jullie werk en we bidden voor jullie en degenen die op jullie pad komen! Liefs ons😘
  3. Opa Kees Konijnenburg.:
    Beste lieve zusters Erica en Joelle
    Oma en ik hebben jullie spannende verhalen gelezen en mooie foto's bekeken. Geweldig stagevakwerk van jullie ervaren hoe meer samen opbouwen!
    Er is heel weinig apparatuur in Ghanees elk ziekenhuis dan in Nederland volgens ons wel. En verder veel succesvol in jullie toekomst gewenst!
  4. Mario:
    29 september 2019
    Jawel, weer een erg leuk verhaal. We genieten hier ook met jullie mee😀. Al die gerechten mag je in Nederland wel een keer voor ons maken. We hebben hier lepels dus de rimpels zullen wel meevallen.
  5. Eva:
    Hey Joël en Erica,
    Super leuk die verhalen ik kan der echt super erg van genieten! Als jullie willen kan ik lepels opsturen ;) Xx Eef
  6. Brenda:
    30 september 2019
    Hallo Joëlle en Erica, Aagh, zo schattig die ingepakte baby en jullie verhalen zo geweldig!
    Fijne week weer gewenst!
  7. Lisette:
    30 september 2019
    Met een dagje vertraging jullie verslag weer gelezen. Goede cliffhanger naar die dinsdag, ik had heel hoge verwachtingen ;) Heb een goede week. Veel zegen!
  8. Michel en Marina:
    30 september 2019
    Tof verhaal! Hopelijk snel weer over die verkoudheid heen jullie! Super leuk al die foto's. Dat eten ziet er heel interessant uit. We verwachten nu wel iets voor de volgende gemeentedag Erica :) Geniet van jullie week!
  9. BJ:
    30 september 2019
    Het is zeiknat hier in Friesland. (Daar zijn Ankie en ik een weekje.) Nota bene het Wouda stoomgemaal in Lemmet moet morgen op stoom om de boel droog te houden. Dus dat gezeur over een Ghanees buitje?
    Hahaha... wat schrijven jullie beeldend. Als de verpleging mislukt kunnen jullie ook schrijver worden.
    Mooi om te lezen over een multi reli bijbelstudie. Als God erbij is dan gebeurd er wat. Sure!!
    Zorg goed voor elkaar en voor de mensen die bij jullie komen.

BJ
  10. Miny:
    1 oktober 2019
    Het is weer een bijzonder weekverslag. Jullie beleven daar zo veel! Elke dag is weer een verrassing. Er is zelfs eens KFC. De gerechten zien er lekker uit. En wat een mooie foto's.
  11. Dieuwke:
    1 oktober 2019
    Wat een prachtige verhalen. Grappig die vingers na de soep. Ik ben geen "handeter". Ook niet na 2 x Nepal. Daar doen ze dat ook. Ik vind t niet fijn. Knap dat jullie t wel doen!!
  12. Arnold van den Broek:
    Mooi om te lezen.
    Succes en Gods zegen!
  13. Jan Tollenaar:
    3 oktober 2019
    Hallo daar!
    Wat een ervaringen, leuk om te lezen!
    beterschap Hatsjoe
  14. Marianne Kr.:
    5 oktober 2019
    Leuk verhaal weer, vooral ook mooi om te lezen hoe het daar allemaal in zijn werk gaat. Een hele ervaring in ieder geval. En mocht je thuis gaan bakken en koken, we houden ons aanbevolen.... Fijne en goede stagetijd daar!
  15. Willem en Ina:
    6 oktober 2019
    Hoi Joëlle wat leuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken en doen en die foto s zo mooi om te zien vooral die schattige baby Beterschap met je verkoudheid Hier ook regen de hele dag niets aan En wat eten jullie daar lekker hahaha lieve groetjes Willem en Ina